Gordillo torna a la Comunitat Valenciana amb una mostra de la seua  experimentació fotogràfica en el MACA

18.10.26 presentacion Luis Gordillo MACA“Luis Gordillo. Fotoalimentación”

•    Luis Gordillo, una de les figures més influents de l’art espanyol de  l’últim mig segle, torna a exposar a la Comunitat Valenciana després  de 25 anys
•    El Consorci de Museus, amb el suport de l’Ajuntament d’Alacant,  inaugura l’exposició “Luis Gordillo. Fotoalimentación” al Museu d’Art  Contemporani d’Alacant
•    Composta per 200 peces, l’exposició aprofundeix en el coneixement de  Gordillo com una de les figures més importants dels últims 50 anys,  referent per a totes les generacions posteriors

Alacant (26/10/2018). El Consorci de Museus de la Comunitat  Valenciana, amb el suport de l’Ajuntament d’Alacant, presenta “Luis  Gordillo. Fotoalimentación”, la primera exposició monogràfica dedicada  a l’artista sevillà Luis Gordillo en un museu alacantí i la primera  també a la Comunitat Valenciana després de 25 anys. Luis Gordillo és  una de les figures més influents i punt de referència essencial de  l’art espanyol de l’últim mig segle.

El Museu d’Art Contemporani d’Alacant inaugura “Luis Gordillo.  Fotoalimentación”, una mostra que aprofundeix en el Gordillo més  pròxim a la fotografia per mitjà de 200 peces dels anys 70. Procedents  majoritàriament de la col•lecció de l’artista, es tracta d’un conjunt  important, ja que són obres de les quals Gordillo no ha volgut  desprendre’s per considerar-les úniques i especials.

La mostra ha sigut presentada aquest matí pel director del Consorci de  Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, i la regidora  de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, María Dolores Padilla,  acompanyats per la comissària de la mostra, Rosa Castells i l’artista  Luis Gordillo.

Pérez Pont ha assenyalat que “aquesta exposició aprofundeix en el  coneixement de Gordillo com una de les figures més importants en l’art  espanyol dels últims 50 anys”. El director del Consorci de Museus ha  agraït la presència de l’artista a Alacant i l’oportunitat que això  suposa com a exemple d’una trajectòria artística que és un referent  per a totes les generacions posteriors”.

Pérez Pont ha destacat, així mateix, l’impuls que s’està donant des  del Consorci de Museus a les comarques d’Alacant en matèria cultural  amb exposicions com aquesta al MACA, que ha permés que Gordillo torne  al territori valencià, on no exposava des de l’any 1993. A més,  aquesta mateixa vesprada s’inaugura a València l’exposició “Sistema  Operativo. Colecciones”, la més exhaustiva que s’ha fet a l’artista  alacantí Daniel García Andújar.

Per la seua banda, Rosa Castells, coordinadora del MACA, que ha  comissariat la mostra junt amb l’artista, ha destacat que “es tracta  d’una exposició espectacular, una revisió de l’experimentació  fotogràfica de Gordillo en els anys 70 quan ningú s’interessava per la  fotografia”.

Castells ha explicat que “el sistema de reproducció i multiplicació de  la imatge conforma noves imatges que tornen a ser tractades, i així  fins a l’infinit” i ha agraït a l’artista “que haja accedit a exposar  al Museu d’Art Contemporani d’Alacant, un museu xicotet, després  d’haver-ho fet a tot arreu”.

Gordillo utilitza des de principi dels anys 70 la fotografia amb la  finalitat de trobar altres opcions al color dominant en la seua  pintura, amb l’objectiu d’obrir una investigació neutralitzadora de la  seua utilització violenta de colors complementaris.

L’exposició “Fotoalimentación” mostra dues etapes amb diferències  clares: una primera, amb el treball fotogràfic dels 70, quasi en  totalment en blanc i negre; i una altra posterior, en què ja apareix  el color i la utilització de la nova tecnologia digital que obri a  Gordillo un camp quasi infinit a l’experimentació.

L’artista ha explicat que “en els anys setanta vaig emprar la  fotografia en blanc i negre amb nombrosos propòsits, però potser el  més important i el que he mantingut al llarg del temps, és el  d’analitzar els elements orgànics de la pintura, neutralitzant i  cosificant el gest”.

“En l’actualitat tracte de crear espais en què la pintura i la  fotografia dialoguen i interactuen entre si; intente articular maneres  per a l’expansió de la fotografia en la meua obra”, ha manifestat el  creador sevillà, qui ha afegit que “em continua interessant  primordialment la pintura com a interrogació corporal; no obstant  això, la intervenció tècnica de la fotografia crea una tensió  dialèctica, un espai mental en creixement”.

Gordillo, un artista imprescindible

Luis Gordillo naix a Sevilla en 1934. La seua carrera artística va  començar a mitjan anys cinquanta, quan va decidir ser pintor després  de llicenciar-se en Dret i haver estudiat música. Va viure a París un  clima de llibertat aleshores difícil a Espanya i hi va ampliar els  seus coneixements sobre l’avantguarda.

La seua obra es conforma en els anys seixanta, moment en què recull  tres influències bàsiques: l’informalisme, l’art pop i el geometrisme.  Amb aquests elements, alguns contradictoris, configura un estil ja  propi, que ha tingut una forta influència sobre artistes de les  generacions següents.

A partir dels anys 80 assoleix la maduresa creativa amb un estil  artístic inconfusible que l’ha mantingut allunyat de grups i  tendències en una espècie d’automarginació. Gordillo és Premi Nacional  d’Arts Plàstiques (1981) i Premi Velázquez a les Arts Plàstiques (2007).

“Fotoalimentación”

La pràctica fotogràfica experimental permet a Gordillo indagar sobre  la construcció, reconstrucció i destrucció de la imatge; tècniques de  transformació com la fotografia, però també la impremta, la fotocòpia  i el ‘collage’ que es reciclen i treballen en espiral. Per mitjà  d’aquestes tècniques Gordillo adopta modalitats de l’art òptic i  constructivista com la seriació, la repetició, les variants i  diferències entre el que és quasi idèntic que li permeten desplegar,  simultaniejar i copiar una mateixa imatge obsessivament.

Després de passar pel MACA, l’exposició es mostrarà en 2019 al Centre  del Carme de València i al Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera  Cerni de Vilafamés, de la mà del Consorci de Museus.

Valencia noticias Noticias de Valencia, Castellón y Alicante Periódico, prensa digital valenciano, Noticies en Valencià, noticias nacionales e internacionales.

HAZ UN DONATIVO: El periodismo independiente no se paga solo y la publicidad es solo de unos cuantos. Nadie nos dicta qué podemos publicar y qué no. Tampoco lo que tenemos que opinar o investigar. Es nuestro arma para acabar con la impunidad de los más poderosos.

Te necesitamos a ti también para seguir haciendo periodismo, libre e independiente. Las noticias son gratis, pero el periodismo no, ni para hacerlo ni para venderlo

Leave a Reply

Your email address will not be published.