València Notícies | Redacció.- El Teatre Principal de València acull demà dijous a les 21 hores la comèdia La Ternura, amb què arranca la segona edició de Tercera Setmana. Una comèdia de llenyaters i princeses, d’amors possibles en llocs impossibles, amb la qual Alfredo Sanzol torna al festival després de l’èxit collit l’any passat amb el sold out de La respiración. El director i dramaturg madrileny és un dels pilars del teatre espanyol contemporani, i compta amb una carrera recompensada en els últims anys amb diversos Premis Max. El més recient a la Millor Autoria Teatral.
En aquesta ocasió, Sanzol i la companyia Teatro de la Ciudad presenten un espectacle pròxim a les històries dels còmics ambulants, de la commedia dell’arte, amb els enganys, els girs de la trama i les passions desfermades. És el fruit d’una investigació sobre els mecanismes interns de la comèdia de Shakespeare, el mestre indiscutible que arreplega des de la tradició dels Antics fins a les històries tardomedievals de figures com Boccaccio.
Interpretada per Paco Déniz, Elena González, Natalia Hernández, Javier Lara, Juan Antonio Lumbreras i Eva Trancón, La Ternura és, en paraules de Sanzol mateix, “una comèdia romàntica amb illes desertes, naufragis monumentals, reis fràgils i reines somiadores, llenyateres poregosos i pastores tempestuoses, éssers màgics, canvis d’identitat, passions desfermades, odis irracionals, desitjos incendiaris, girs sorprenents, fantasmes embriacs, aparicions, desaparicions, encontres, desencontres… i un desig que els uneix, a tots: el de trobar la tendresa siga com siga, on siga, amb qui siga”.
Segons Salva Bolta, director de Tercera Setmana, ens trobem davant d’un exercici magistral d’estil d’Alfredo Sanzol, que amb La Ternura ha volgut rendir homenatge a la comèdia isabelina, de la qual arreplega tant l’arquitectura narrativa com el llenguatge, de manera que per moments pareix una comèdia inèdita de Shakespeare”.
Teatro de la Ciudad
Alfredo Sanzol, Miguel del Arco i Andrés Lima (una tríada de Teatre amb majúscula) són Teatro de la Ciudad, l’aposta per a arribar a l’arrel del teatre contemporani, amb residència temporal en el Teatro de la Abadía (la fundació cultural dirigida per José Luis Gómez que fomenta un teatre de risc i d’independència artística). Els tres tenien ganes de jugar, d’equivocar-se, de dialogar i de formar un equip. Escometen la temporada del 2017 amb un somriure després de coquetejar amb la tragèdia en Medea, Antígona i Edipo Rey). I en l’imaginari, la batuta de Shakespeare en persona, a l’estil de Teatro de la Ciudad: rigorós, plural, participatiu, amb altes dosis de qualitat. Explorar a partir de l’actualitat els grans temes d’una companyia de repertori. Mirar l’actualitat per a tornar a l’essència del passat. No pot sonar millor.
En aquesta segona temporada dedicada a la comèdia, només hi han participiat Alfredo i Andrés Lima, autor de l’obra Sueño, que actualment es troba acabant-se d’exhibir al Teatro de la Abadía de Madrid amb un gran èxit de crítica i de públic.