El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb l’Ajuntament d’Alacant, presenta el tercer moment del projecte “Tot el que veus és art”, dedicat al paisatge, a la sala d’exposicions La Llotja del Peix d’Alacant.
El director del Consorci de Museus, José Luis Pérez Pont, ha presentat aquest matí l’exposició “365ALC_Paisatge” acompanyat per la regidora de Cultura de l’Ajuntament d’Alacant, María Dolores Padilla, pels comissaris de la mostra, José Luis Martínez Meseguer i Pilar Tébar, a més d’alguns dels artistes representats en la mostra.
Aquest cicle, compost per quatre exposicions, vol mostrar un dels possibles panorames de l’art contemporani valencià. En aquest tercer moment, dedicat al paisatge, es presenten una selecció de treballs de Carlos Balsalobre, Samuel Cano, Cayetano Ferrández, Amparo Garrido, Paco López, Miriam Martínez Guirao, Rossell Meseguer, Marco Ranieri, Agustín Serisuelo, Chiara Sgaramella i Paco Valverde, que corroboren que aquesta temàtica, que naix com a gènere en el segle XIX i arriba a l’apogeu amb els impressionistes, en voler captar un instant, continua estant vigent en l’actualitat.
El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha manifestat que “el projecte «Tot el que veus és art» ha convertit en els últims mesos la Llotja del Peix d’Alacant en un lloc d’agitació cultural, per mitjà de conferències, trobades i visites, la qual cosa ha configurat noves xarxes en el marc de la creació actual en contacte amb altres espais culturals com el Centre Cultural Las Cigarreras».
“Les propostes expositives que formen part d’aquest projecte estan renovant la visió que tenim de gèneres clàssics com el paisatge, que mostren algunes de les pràctiques artístiques del nostre temps, més enllà de la pintura o l’escultura, així com les preocupacions dels creadors actuals”, ha explicat Pérez Pont.
Així, en l’exposició, que es podrà veure fins al 13 de gener de 2019, es mostren diferents reflexions entorn del nostre hàbitat, amb la naturalesa com a element unificador i que es reinterpreta sota la plàstica contemporània de la fotografia o la instal·lació.
Per mitjà d’aquestes obres, els artistes denuncien la destrucció del medi ambient, ens ensenyen diferents visions del nostre paisatge diari, ens inviten a localitzar llocs recòndits, com a oasis de les grans urbs, o mostren la naturalesa en tota la seua esplendor, però totes les obres convergeixen en la necessitat de fer una crida d’atenció que ens faça recapacitar sobre la importància de la conservació del medi ambient en què vivim.
Així, Carlos Balsalobre denuncia l’abandó d’urbs a mitjan construir i la degradació del medi ambient igual que les fotografies de Paco Valverde o Agustín Serisuelo, qui presenta una instal·lació produïda ‘ex professo’ per a la mostra. Per la seua banda, Samuel Cano i Chiara Sgaramella presenten un treball de denúncia i de reivindicació de l’aigua.
Les fotografies de Cayetano Ferrández mostren el paisatge íntim i el treball d’Amparo Garrido porta a Alacant un fragment del jardí Tiergarten, un petit oasi enmig de Berlín. Paco López presenta un muntatge en què mescla l’aspecte urbà i el natural de la mateixa manera que Miriam Martínez Guirao presenta petites instal·lacions en què subjau la denúncia a l’ús del plàstic.
La peça de Rossell Meseguer fa una vinculació amb la tradició mediterrània a través de la ciutat Òstia Antica, una antiga ciutat romana. L’obra de Marco Ranieri, per la seua banda, parla de la biosfera, i crea i dissenya petits trossos de vida dins de 23 bombetes.
En definitiva, els seus treballs conformen diferents formes de denúncia i de presa de consciència respecte al nostre entorn natural i urbà.
L’exposició es completa amb dues peces invitades, les obres realitzades pels artistes Enrique Radigales i David Trujillo, dos estudis realitzats també entorn del paisatge com a resultat de la seua residència al Centre Cultural Las Cigarreras, en el marc del programa de residències artístiques de producció Cultura Resident de la Generalitat Valenciana.