El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, en col·laboració amb l’Ajuntament de Potries, inaugura l’exposició ‘Els altres paisatges’ al Museu de la Cassoleria d’Àngel Domínguez de Potries, composta per obres de la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat Valenciana. Formada per les instal·lacions d’Ernesto Casero i Hugo Martínez-Tormo, ‘Els altres paisatges’ constitueix la tercera i última proposta d’aquesta col·lecció a Potries.
El Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana ha posat en marxa una sèrie de cicles expositius compostos per algunes de les obres que formen part de la col·lecció i que visitaran diverses poblacions de Castelló, València i Alacant.
‘Els altres paisatges’ romandrà a Potries fins al pròxim 6 de gener per a acostar a la ciutadania els primers moments d’aquesta col·lecció naixent d’art contemporani valencià.
La Generalitat va adquirir l’any passat un total de 33 obres d’artistes valencians, en una primera fase d’adquisicions, sense pautes generacionals ni restriccions temàtiques que reflexionen entorn de diferents qüestions de la nostra societat més pròxima.
El temps i la memòria, plantejaments feministes, friccions entre la quotidianitat i la tecnologia, el binomi individu i societat, o la cultura de la sostenibilitat són algunes d’aquestes qüestions al voltant de les quals s’aniran conformant els cicles expositius, que s’adaptaran a les diferents seus.
El director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, ha assenyalat que “les obres que formen part d’aquests primers moments de la col·lecció estan viatjant per la Comunitat a manera de petits gabinets formats per un nombre reduït de peces que permeten un acostament més pròxim a la col·lecció”.
Pérez Pont ha recordat que “s’estan duent a terme una sèrie de trobades entorn de les obres exposades fomentant un diàleg entre l’objecte artístic, el creador i els públics”, i ha afegit que “aquesta col·lecció constitueix una eina per a acostar els nous llenguatges contemporanis a la ciutadania alhora que es genera un patrimoni que permetrà deixar un llegat i una narració historicoartística de la creació actual per al futur”.
Tenint en ment encara les instal·lacions relacionades amb la memòria com a contenidor d’experiències i com a estratègies per projectar cap al futur, aquesta última exposició del cicle a Potries, basada en la Col·lecció d’Art Contemporani de la Generalitat col·loca el punt d’atenció en la ‘Naturalesa’ i en totes les seues dimensions.
Des del punt de vista filosòfic, la ‘Naturalesa’ ha sigut entesa com l’essència verdadera, com una llei interna, com l’especificitat de les coses o com aquella realitat objectiva fora de la consciència.
Segons la comissària de la mostra, María Ramis, “en les obres que es presenten es generen una sèrie d’encreuaments al voltant de la representació d’una naturalesa particular influïda per la ciència i per la tecnologia, que acaba per traduir-se en una reflexió en la qual l’estètica serveix d’acció compromesa, un mitjà creatiu que no deixa de llançar-nos preguntes”.
Els nou dibuixos que componen l’obra ‘A Darwinian Point of View’, d’Ernesto Casero, suposen un comentari particular que fon imatge i text per a reflexionar sobre els avatars de la teoria de l’evolució de Charles Darwin i com el seu determinisme biològic també implica les nostres accions com a espècie més enllà de la mateixa selecció natural: els dibuixos representen nou animals extingits a causa de l’acció humana.
En la línia dels seus últims treballs, Hugo Martínez-Tormo posa l’èmfasi en la contaminació dels oceans i en les tones de plàstic i de residus que van a la deriva. ‘3DsoundPrinter_Plastic Bag’ és una obra que transita entre el simbolisme, la realitat i l’imaginari per a denunciar una situació que amenaça tot el planeta.