banner-728x90 (1)

L’artista Ximo Berenguer no existeix: és Joan Fontcuberta

17.07.31_Retrato_de_Joan_Fontcuberta_en_IVAM

Amb motiu de l’exposició ‘Fake. No és veritat, no és mentira’, que va exhibir l’IVAM des del 20 d’octubre de 2016 fins al 29 de gener de 2017, l’artista i fotògraf Joan Fontcuberta, en col·laboració amb el comissari de la mostra José Luis Marzo, van proposar organitzar un projecte ‘fake’: inventar i difondre la història del fotògraf valencià Ximo Berenguer. L’objectiu era comprovar si, en l’era de la informació i les xarxes socials, encara és possible crear una història falsa.

L’IVAM va acceptar el repte com a part del discurs crític de l’exposició i va coorganitzar amb la Facultat de Belles Arts de València i la Facultat d’Història de l’Art el seminari ‘La metodologia del fake entre els mesos de maig i juny de 2016’. La primera fase d’aquest curs, impartit per Joan Fontcuberta, Premi Nacional de Fotografia en 1998 i Premi Nacional d’Assaig en 2011, va consistir a inundar la xarxa de referències sobre Ximo Berenguer, des d’entrades en la Wikipedia, notícies falses fins a articles acadèmics.

Ximo Berenguer es va presentar com un fotògraf valencià, mort prematurament, i conegut per una sèrie documental sobre el popular music hall barceloní ‘El Molino’, que va fotografiar sota la influència del seu amant, el coreògraf cubà Negrito Poly. El treball de falsejat va ser tan minuciós que Fontcuberta va aconseguir llibres de família de l’arxiu de Picanya, lloc de naixement de Ximo Berenguer, per a fer-los passar per verdaders. Així mateix, va comptar amb la complicitat d’una religiosa qui, suposadament, era germana de Berenguer i custodiava els 15.000 negatius que se li atribuïen.

Per a legitimar aquesta falsa història, Joan Fontcuberta també va aconseguir l’ajuda de Mira Bernabeu, codirector de la galeria Espai Visor de València, per a organitzar una exposició dedicada a Ximo Berenguer amb materials “inèdits” que es van presentar a la ciutat en el marc de l’esdeveniment Obert València al setembre de 2016.

L’IVAM va adquirir 6 fotografies de Ximo Berenguer per a la seua col·lecció amb absolut coneixement que es tractava d’un projecte de Joan Fontcuberta. Els membres del Consell Assessor i del Consell Rector del museu van referendar la proposta d’adquisició, després de ser informats que es tractava d’un projecte ‘fake’ de l’artista català.

Seguint amb aquesta detallada ficció, la galeria Fernando Pradilla va col·laborar exposant les fotografies de Ximo Berenguer en el seu espai de Madrid, sota el comissariat de Mira Bernabeu. I l’editorial RM, especialitzada en fotollibres, va publicar ‘A chupar del bote’, un recopilatori del treball de Ximo Berenguer en ‘El Molino’. La publicació incloïa fotografies de Berenguer i texts de Manolo de la Mancha.

Va ser durant la presentació d’aquest llibre quan Joan Fontcuberta, assentat entre el públic, va revelar que la figura de Ximo Berenguer era un ‘fake’ i que les fotografies mostrades en les exposicions eren seues Així culminava la història de Ximo Berenguer/Fontcuberta, orquestrada amb una voluntat pedagògica: demostrar que encara és possible jugar amb els límits entre realitat i ficció, manipular la percepció i crear històries que caminen entre la veritat i el ‘fake’.

Valencia noticias Noticias de Valencia, Castellón y Alicante Periódico, prensa digital valenciano, Noticies en Valencià, noticias nacionales e internacionales.

Leave a Reply

Your email address will not be published.